Prechádzať
Košík
K doprave zadarmo chýba €50,00

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

Vegan alebo non-vegan vitamín D3?

Vegan alebo non-vegan vitamín D3?

Význam vitamínu D pre ľudské telo a súčasne jeho alarmujúce nedostatok naprieč populácií, väčšinu z nás múdrejších motivuje k jeho užívanie vo forme doplnkov stravy. Ponuka na trhu je naozaj široká a hoci by sa mohlo zdať, že jednotlivé produkty s vitamínom D sa príliš nelíši, opak je pravdou. Rozdiel je daný najmä typom vitamínu D (medzi najznámejšie patrí D2 - ergokalciferol a D3 - cholekalciferol), vstupnými surovinami použitými pri výrobe a technologickým procesom spracovania a výroby.

Naším cieľom rozhodne nie je kritizovať jeden alebo druhý zdroj použitý na výrobu, ale načrtnúť základné rozdiely medzi jednotlivými zdrojmi (a poťažmo produkty) a uľahčiť rozhodovanie medzi vitamínom D živočíšneho či rastlinného pôvodu. Zhromaždili sme o tejto molekule a zdrojoch používaných na výrobu najaktuálnejšie informácie a zhrnuli ich prehľadným spôsobom do tohto článku.


Čo sa v článku dozviete:

  1. Najprv niečo málo o vitamínu D
  2. Možno získať vitamín D prirodzeným spôsobom?
  3. Všeobecný nedostatok vitamínu je alarmujúci
  4. Pri výbere doplnkov stravy sa oplatí vyberať skutočne kvalitné zdroje
  5. Živočíšny pôvod doplnkov stravy
  6. Krátko o technológiu výroby z lanolínu
  7. Živočíšny zdroj nie je len otázka etiky, ale aj množstvo chemických prípravkov
  8. Rastlinné zdroje - udržateľnosť a rešpekt k prírode
  9. Čo je Algae
  10. Aké sú najväčšie benefity vitamínu D získaného z riasy?

 

Najprv niečo málo o vitamínu D

Vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch. V tele sa ale chová skôr ako hormón, ktorý reguluje tvorbu kostí a vstrebávanie vápnika a fosforu z čreva. Pomáha kontrolovať výmenu vápnika medzi kosťami a krvou. V dojčenskom a detskom veku spôsobuje nedostatok vitamínu D deformácie kostí, tzv. krivicu, kým u dospelých spôsobuje zmäkčovanie kostí označované ako osteomalácia. Ale zdravie kostí nie je zďaleka jeho jediná funkcia. V dnešnej dobe už vieme, že vitamín D má oveľa širšie uplatnenie pre ľudské telo a zasahuje do celej rady fyziologických procesov. Podľa zákonom povolených zdravotných tvrdení prispieva k udržaniu správneho stavu kostí, zubov, svalov, podieľa sa na správnej funkcii imunitného systému a na správnom delenie buniek.

O význame vitamínu D pre organizmus sme sa už venovali v jednom z našich starších článkov, ktorý si môžete prečítať tu → Čo je vitamín D?

Možno získať vitamín D prirodzeným spôsobom?

Hlavným zdrojom vitamínu D je vystavenie pokožky slnečnému žiareniu. Podmienkou pre zahájenie syntézy v kožných bunkách je však dostatočná expozícia UVB žiarenie s vlnovou dĺžkou 280 - 315 nm, ktoré je možné zachytiť v Českej a Slovenskej republike približne od mája do septembra medzi 11 a 15 hodinou. Intenzita UV-B žiarenia dopadajúceho na zem je charakterizovaná UV-indexom. Zemepisnej oblasti, ktoré majú UV index trvalo alebo prevažnú časť roka nad hodnotu 4 (u nás je to práve len počas letných slnečných dní), majú podmienky pre syntézu vitamínu D oveľa lepší. Existujú aplikácie, ktoré vám na základe aktuálnej geografickej polohy presne vypočítajú, či je uhol osvitu dostatočný. Možno sa riadiť tiež jednoduchým pravidlom tieňa - ak je váš tieň oveľa dlhší ako vy, slnko nie je v dostatočnom uhle a syntéza neprebehne. Je tu ale celý rad ďalších faktorov, ktoré finálne množstvo zásob vitamínu D v našom tele značne ovplyvňujú. Prečítať si o tom môžete viac v našom článku → Slnko ako blahodarný zdroj vitamínu D.

A tak očividne pre mnohých z nás, kto žijeme mestským životom a máme pevnú pracovnou dobou v kancelárii, môže vyzerať čerpanie zásob vitamínu D prirodzenou cestou počas leta skôr ako honba za pokladom. V zime sú potom jediným zdrojom vitamínu D tučné ryby a ďalšie potraviny, ktoré sa nám v našich podmienkach pomaly vytrácajú z potravinového reťazca. Nie je teda divu, že sa nám vitamínu D trvalo nedostáva a prakticky celoročne sa pohybujeme v patologicky nízkych hodnotách.

Všeobecný nedostatok vitamínu je alarmujúci

Vitamín D predstavuje pre naše telo veľmi potrebnú a žiadanou látku, nemožno sa teda spoliehať iba na endogénnej produkcii v koži a už vôbec nie na potravinové zdroje. Rad vedcov zaoberajúcich sa výskumom dokonca apeluje na zvýšenie hranice minimálneho odporúčaného denného príjmu, ktorý je v súčasnej dobe pre dospelého jedinca podľa EFSA 15μg / deň (600 IU). Endokrinologické spoločnosť dokonca odporúča vyššie dávky medzi 1500 - 2000 IU pre všetkých mužov a ženy staršie ako 18 rokov, vrátane dojčiacich a tehotných žien, najmä pri preukázanom deficitu vitamínu D. Vyššie dávky vitamínu D pre deti i dospelých sú všeobecne doporučované tiež s ohľadom na súčasnú globálnu pandémiu COVID-19 a jej negatívny vplyv na pohyb a voľnočasové aktivity vonku.

Pri výbere doplnkov stravy sa oplatí vyberať skutočne kvalitné zdroje

Na trhu je obrovské množstvo produktov, ktoré sa líšia zdrojom použitým na výrobu, ako aj jeho kvalitou. Mnohé z nich navyše obsahuje celý zoznam pre niekoho nečitateľných prísad, ktorých dlhodobá konzumácia môže mať neblahý vplyv na zdravie. A treba dodať, že rad aditív nie je výrobca povinný na etikete uvádzať! (sú iba súčasťou tzv. technológie výroby). Podozrivo nízka cena, dlhá trvanlivosť výrobku alebo nápadná farba či chuť, to všetko môže naznačovať na obsah prídavných látok, ktorých bezpečnostný profil je diskutabilné. Pre bežného spotrebiteľa nie je mnohokrát jednoduché sa v ponuke orientovať. Poďme si teda predstaviť základné zdroje pre výrobu vitamínu D a rozdiel medzi nimi.

Živočíšny pôvod doplnkov stravy

Častou surovinou na výrobu vitamínu D, dalo by sa povedať pre väčšinu produktov na trhu, je lanolín. Termín lanolín pochádza z latinského lana (vlna) a oleum (olej), hoci z chemického pohľadu sa radí medzi voskami. Vzniká ako sekrét vylučovaný mazovými žľazami oviec a chráni vlnu pred dažďom a inými nepriaznivými vplyvmi okolia. Hoci sa ovciam pri odbere lanolínu z rúna pri strihaní nijako neubližuje (pokiaľ je teda vykonávané správnym a šetrným spôsobom), ale ide o živočíšny zdroj, a teda výrobky z neho nie sú vhodné pre ľudí, ktorí žijú vegánskymi životným štýlom.

Krátko o technológiu výroby z lanolínu

Extrahovaná vlna sa najprv vyperie v horúcej vode saponátom za účelom odstránenia prípadných parazitov alebo nečistôt a vyrobí sa surový lanolín. Z neho sa potom procesom zvaným zmydelnenie a následnú centrifugáciou oddelí tukové zložka od zložky nemastné. Za použitia extrakčných činidiel a rozpúšťadiel sa izoluje surový cholesterol. Po ďalšom chemickom spracovaní sa nakoniec vyrobí 7-dehydrocholesterol (provitamín D3), chemicky identický s tým provitamínom pod našej koži, ktorý interaguje so slnečným žiarením za vzniku vitamínu D3. V poslednom kroku je 7-dehydrocholesterol vystavený svetlu, za vzniku konečnej stabilné formy vitamínu D3 pripravené pre výrobu suplementov.

Živočíšny zdroj nie je len otázka etiky, ale aj množstvo chemických prípravkov

Ďalšími nežiaducimi látkami používanými pri výrobe vitamínu D z lanolínu môžu byť pesticídy alebo konzervanty.

Ovčia vlna môže byť kontaminovaná pesticídy, s ktorými príde do kontaktu na pastvinách z chemicky ošetrovaných rastlín, ale aj samotné zvieratá a ich kože sú podrobené dezinfekčným kúpeľom proti kliešťom a iným škodcom.

Vzhľadom k tomu, že lanolín je tukovej povahy, v kontakte so vzduchom môže žltnúť alebo oxidovať. Aby sa predĺžila doba skladovateľnosti, pridáva mnoho výrobcov do lanolínu BHT (butylhydroxytoluén), najpoužívanejší syntetický antioxidant spomaľujúci žltnutiu olejov a tukov. Hoci je BHT v primeranom množstve považovaný za bezpečný, stopové množstvo zostáva v ľudskej tukovom tkanive a existuje rad pochybností týkajúce sa jeho vplyvu na zdravie (látka je preukázaná ako zvieracie karcinogén).

Rastlinné zdroje - udržateľnosť a rešpekt k prírode

Niet pochýb, že svet sa uberá cestou udržateľnosti a etika hrá veľkú úlohu pri výbere produktov. Ak ste sa rozhodli dodržiavať rastlinnou diétu alebo chcete žiť udržateľným spôsobom života s cieľom byť priateľskejší k planéte, rešpektovať prírodu a zvieratá, potom výrobky s výťažkom z lanolínu nie sú rozhodne správnym riešením.

Dlhú dobu bola neživočíšne alternatívou výroba vitamínu D z výťažku z húb. Chemicky táto forma zodpovedá vitamínu D2 (ergocalciferol), ktorý je v súčasnosti uvádzaný ako nedostatočný zdroj vitamínu D a nemal by byť považovaný za živinu vhodnú na výrobu doplnkov stravy alebo obohatenia potravín. Štúdia z roku 2011 publikovaná v Clinical Journal of Endocrinology Metabolism porovnávala vitamín D2 s vitamínom D3 a dospela k záveru, že vitamín D3 je približne o 87% účinnejšie a udržuje oveľa dlhšie koncentráciu 25 (OH) D v sére.

Algae - predstavuje udržateľný zdroj

Výraz "alga" pochádza z latinčiny a znamená riasa (algae je potom množným číslom označujúcim riasy). Pre výrobu vitamínu D sa používajú geneticky nezmenenej (non GMO) riasy, pestované v prísne kontrolovaných podmienkach, bez využitia pesticídov. Vitamín D3 získaný z riasy je chemicky identický s tým, ktorý je získavaný z lanolínu a môže byť používaný ako priama náhrada. Má rovnaký účinok v našom organizme, ale ide o 100% rastlinný zdroj, v najvyššej kvalite a čistote.

Aké sú najväčšie benefity vitamínu D získaného z riasy?

  1. Vhodný aj pre vegetariánov a vegánov
  2. Pestovanie v prísne kontrolovaných podmienkach v tzv. uzavretom cykle, kde nehrozí kontaminácia z okolitého prostredia (ťažkými kovmi a xenobiotíkami ako vo voľnej prírode)
  3. Udržateľný spôsob výroby
  4. Úspora energie (proces výroby nie je náročný na energiu)
  5. Žiadna zbytočná chémia - počas výroby sa nepoužívajú pesticídy, rozpúšťadlá atp.
  6. Náš výrobok neobsahuje chemické konzervanty
  7. Biologická dostupnosť a polčas rozpadu rovnaký ako vitamín D3 z živočíšnych zdrojov

Nevýhodou tohto rastlinného zdroja by mohla byť možno vysoká cena, ktorá je však vyvážená unikátnym kultivačným procesom, technologickým spracovaním a čistotou produktu. A v neposlednom rade hrá svoju dôležitú úlohu aj etické hľadisko.





0 komentáre

Zanechať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred zverejnením schválené.