Prechádzať
Košík
K doprave zadarmo chýba €50,00

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

Ako nás ovplyvňuje aktívny alebo naopak sedavý spôsob života na bunečnej úrovni?

Ako nás ovplyvňuje aktívny alebo naopak sedavý spôsob života na bunečnej úrovni?

Veda potvrdzuje, že sedavý spôsob života urýchľuje proces starnutia buniek. Znamená to, že chronologický vek sa nie vždy zhoduje s vekom biologickým. Po každom delení buniek sa nám skrátia teloméry, ochranné zakončenie na chromozómoch. Ak sa teloméry skrátia natoľko, že už nemôžu vykonávať svoju funkciu, bunka sa prestáva deliť a zomrie.

Pravidelná fyzická aktivita priamo súvisí so skracovaním telomérov a procesom starnutia. Dokazujú to napríklad výsledky štúdie uskutočnenej vedcami z Lekárskej fakulty UC San Diego, za účasti asi 1 500 žien vo veku od 64 do 95 rokov. Sledovaná bola ich fyzická aktivita pomocou zariadenia zaznamenávajúcim všetok pohyb. Výsledky ukázali, že teloméry žien, ktoré strávili viac ako 8 hodín denne v sede a takmer nevykonávali žiadny druh cvičenia, boli značne kratšie ako u žien fyzicky aktívnych, a teda preukazovali aj staršie biologický vek, než aký bol ten skutočný kalendárny.

Nedostatok pohybu zásadne ovplyvňuje naše mitochondrie. Vnútri týchto bunkových organel prebieha tzv. bunkové dýchanie, počas ktorého sa hlavná energetická jednotka glukóza zložitou premenou, za prítomnosti a súčasne aj vzniku mnohých látok, premení na energiu. Tú naše telo nepretržite potrebuje k biochemickým pochodom. Fyzická aktivita zaisťuje nielen správne fungovanie mitochondriálnej činnosti, ale slúži k zvýšeniu biogenézy, elimináciu metabolického odpadu a odstránenie starých alebo poškodených mitochondrií. Väčšie množstvo a kvalita mitochondrií nielen zlepšia funkciu kostrového svalstva, čo sa prejaví na miere fyzického výkonu, ale zlepší kvalitu života a metabolické zdravie

Je dokázané, že pohybová aktivita dokáže ovplyvniť rozvoj kognitívnych porúch a demencie

Pohyb je jedným z prirodzených spôsobov, ako podporiť tvorbu tzv. Brain-derived neurotrophic factor (BDNF), špeciálneho proteínu, ktorý pomáha mozgu opravovať zlyhávajúce bunky, chrániť zdravé mozgové bunky rozvíjať nové prepojenie medzi neurónmi. Môže tak byť jedným z ochranných faktorov pred neurodegeneratívnymi ochoreniami ako je Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba a hrá významnú úlohu pri rozvoji kognitívnych funkcií. Preto by mal byť kladený tiež zvláštny dôraz na bohatú pohybovú aktivitu detí od útleho veku, kedy sa utvára vnímanie, pamäť, fantázie, myslenie, inteligencia, pozornosť a ďalšie funkcie. 

Pohyb ako prevencia a všeliek? 

Pohyb je neodmysliteľnou súčasťou každého živého organizmu a pre človeka predstavuje prirodzený liek na takmer každú chorobu. Pohyb znižuje riziko infarktu, mŕtvice, straty pamäti, depresie, cukrovky, obezity, rakoviny prsníka a čriev, zlepšuje artritídu, reumatizmus a bolesti chrbta, predchádza osteoporóze, pozitívne ovplyvňuje emočný stav, a ak tento výpočet nestačí, tak predovšetkým predlžuje život. Môžeme užívať najlepšie doplnky stravy, ale bez pohybu nebude rad pochodov správne fungovať. Závery štúdií jasne preukazujú, že pohybovo aktívne osoby majú svoje funkčné schopnosti na vyššej úrovni po celý život, v porovnaní s ľuďmi so sedavým spôsobom života.

 



0 komentáre

Zanechať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred zverejnením schválené.