V našich podcastoch vám radi predstavujeme inšpiratívne príbehy ľudí, ktorí – rovnako ako my – dbajú na detaily, záleží im na kvalite ingrediencií a na tom, akú stopu zanechávajú v prírode. Ukazujeme tak našim zákazníkom produkty, ktoré stoja za zaradenie do každodenného života, či už ide o mäso, syry, čaje, bylinky alebo ďalšie produkty s naozajstnou pridanou hodnotou.
V tejto epizóde vás zoberieme do srdca Čejkovíc, kde sme navštívili Sonnentor, rodinnú firmu, ktorá už viac než 30 rokov vyrába kvalitné čaje a postupne zavádza aj ďalší sortiment – od bio korenín a koreniacich zmesí cez kávu až po biosirupy.
Rozprávali sme sa s majiteľom Josefom Dvořáčkom o tradícii pitia čajov, ktoré nám v Čechách odovzdávali už naše babičky, o udržateľnosti a o tom, ako vybudovať firmu, ktorá si aj v dnešnej dobe dokáže zachovať svoje hodnoty a odovzdávať ich ďalej.
Všetky diely Trime podcastu môžete sledovať na YouTube, Spotify alebo Apple Podcasts
Podcast nájdete aj na našom YouTube kanáli.
Prepis podcastu:
[00:00:04]
V našich podcastoch vám radi predstavujeme inšpiratívne príbehy ľudí, ktorí – rovnako ako my – dbajú na detaily, záleží im na kvalite ingrediencií a na tom, akú stopu zanechávajú v prírode. Ukazujeme tak našim zákazníkom produkty, ktoré stoja za zaradenie do každodenného života, či už ide o mäso, syry, čaje, bylinky alebo ďalšie produkty s naozajstnou pridanou hodnotou.
V tejto epizóde vás zoberieme do srdca Čejkovíc, kde sme navštívili Sonnentor, rodinnú firmu, ktorá už viac než 30 rokov vyrába kvalitné čaje a postupne zavádza aj ďalší sortiment – od bio korenín a koreniacich zmesí cez kávu či biosirupy. Rozprávali sme sa s majiteľom Josefom Dvořáčkom o tradícii pitia čajov, ktoré nám v Čechách odovzdávali už naše babičky, o udržateľnosti a o tom, ako vybudovať firmu, ktorá si aj v dnešnej dobe dokáže zachovať svoje hodnoty a odovzdávať ich ďalej.
00:00:10 Michal Kočí
Dobrý deň, dnes sme vyrazili zo štúdia preč. Vyrazili sme do Čejkovíc, do Sonnentoru a ja mám oproti sebe pána Dvořáčka, čo je vlastne majiteľ Sonnentoru. Dobrý deň.
00:00:19 Josef Dvořáček
Dobrý deň.
00:00:21 Michal Kočí
Chcel by som vás na úvod poprosiť o predstavenie Sonnentoru pre tých, ktorí by vás náhodou nepoznali. Čo presne robíte?
00:00:27 Josef Dvořáček
Tak myšlienka Sonnentoru vznikla v roku 1988 na severe Rakúska. Tú myšlienku založiť firmu, ktorá vykupuje byliny od miestnych lokálnych pestovateľov, sedliakov, farmárov v bio kvalite, mal Johannes Gutmann, ktorý takto v regióne začal podnikať a potom začal pomaly baliť vrecúška a vytváral z toho produkty, ktoré mali peknú etiketu a logo usmievajúceho sa slnka.
Neskôr tá myšlienka zaujala tu v Čechách Tomáša Mitáčka, v roku 92 založili spoločný český Sonnentor, ja som sa pridal trochu neskôr. Nie sme však taká klasická matka–dcéra zahraničnej firmy – všetky zisky a peniaze, ktoré si tu v Čechách zarobíme, tu zostávajú a môžeme ich ďalej investovať. Zároveň ťažíme z toho, že máme prístup na zahraničné trhy, môžeme vyvážať naše produkty a snažíme sa rozvíjať tú myšlienku, že vykupujeme od miestnych, lokálnych, ekologicky hospodáriacich sedliakov a farmárov byliny a koreniny. Potom ich balíme a predávame ako hotové produkty – buď ako korenie, alebo ako porcované či sypané čaje. K tomu sme pridali ešte pár ďalších produktov: dnes už máme projekt na kávu, sami si kávu pražíme, máme nejaké biosirupy sladené jablčným koncentrátom a vylúhované s našimi bylinkami a pár takých doplnkových vecí, ktoré máme ako doplnkový sortiment. Postupne sa rozvíjame a za tých 33 rokov, čo sme sa usadili v Čejkoviciach, sa snažíme, aby myšlienka udržateľnosti skutočne od kvalitnej bio suroviny z poľa pretla celým naším podnikaním: premýšľame, kde podnikáme – ako sídlo firmy sme zvolili starý rozpadnutý kravín a opravili sme tu brownfield a podnikáme celú firmu – sídlo aj výrobu – tu v Čejkoviciach na kopci. Premýšľame aj o energiách – máme tepelné čerpadlá, snažíme sa o pasívne budovy, minimalizovať spotrebu energie a tak ďalej – a myslíme aj na to, do čoho naše veci balíme, aby boli obaly kompostovateľné alebo triediteľné a aby mali pokiaľ možno nulový obsah plastu, aby sme nezaťažovali životné prostredie.
00:03:15 Michal Kočí
A tie sáčky – aký je rozdiel oproti vrecúšku, ktoré nájdu bežne v supermarkete? Pretože vplyv na zdravie tam jednoducho je a samozrejme aj na životné prostredie.
00:03:24 Josef Dvořáček
Ak hovoríme o porcovaných čajoch, o nálevovom vrecúšku, veľmi sme premýšľali, ako minimalizovať obal a či musí byť jednotlivé vrecúško ešte zabalené v ďalšom papieri. Keď sme si však robili testy, zistili sme, že keď spotrebiteľ otvorí krabičku a jednotlivé vrecúško nie je ešte zabalené v ďalšom obale, ktorý treba roztrhnúť, dochádza k výraznému vyprchaniu aróm a zhoršeniu kvality čaju pri lúhovaní. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli, že aj keď to vyprodukuje trochu viac obalu, stojí za to každé jednotlivé vrecúško zvlášť zabaliť, hermeticky uzavrieť, aby sa kvalitná aróma z biosuroviny zachovala, a keď sme robili testy, tak aj po dvoch–troch rokoch si vrecúško arómu uchová a je veľmi kvalitné. Ďalší aspekt je, že dnes balíme do špeciálnych filtračných papierov, ktoré sú nebelané, nie sú chlorované, pretože belené, chlorované filtračné papiere môžu pri horúcej vode uvoľňovať časť chlóru do čaju a menia chuť. Samozrejme premýšľame aj o tom, aby po vylúhovaní mohol užívateľ vrecúško na 100 % hodiť do domáceho kompostu, teda aby tam nebola žiadna kovová alebo hliníková sponka, ako to majú staršie stroje – a stále to na trhu vidíme. Vrecúško má byť v stroji zošité iba niťou, bez kovovej či hliníkovej sponky, ktorá znemožňuje ďalšiu recykláciu do kompostu. A tiež nie je žiaduce, aby sa hliník v horúcej vode uvoľňoval. To sú základné princípy kvalitného porcovaného čaju a jeho správneho zabalenia.
00:06:15 Michal Kočí
Myslím si, že toto je zároveň trochu nákladnejšie než to, čo produkujú veľké nadnárodné korporácie. Je to určitá garancia, za ktorú si človek u vás priplatí. Máte problém s cenou, alebo ju zákazníci akceptujú a chápu, čo si u vás kupujú?
00:06:33 Josef Dvořáček
Úplne najväčší rozdiel v cene, keby sme sa bavili o tom, aký je rozdiel medzi najlacnejším čajom zo supermarketu a tým naším, spočíva v nákupe suroviny. Náklad na biosurovinu je dvojnásobný až päťnásobný oproti konvenčnej surovine. A dnes väčšina čajových firiem, ktoré vyrábajú bylinkové a ovocné čaje, pracuje s tým, že chuť vytvára pomocou špeciálnych aróm – chemických zlúčenín –, ktoré dodajú „čučoriedkovú, jahodovú, malinovú“ arómu. Čaj je potom veľmi lacný, ale s pravou chuťou ovocia to nemá nič spoločné.
00:08:01 Michal Kočí
Bola táto filozofia nekompromisnej kvality už od začiatku, alebo sa kryštalizovala časom, keď ste spoznávali nástrahy konvencie?
00:08:12 Josef Dvořáček
Nie, my sme si od začiatku povedali: Dáva nám zmysel, aby sme vedeli na 100 % ručiť za to, čo balíme, a mohli to dať aj našim deťom a vnúčatám. Nech je akýkoľvek čaj z nášho stroja, je pre nás kľúčové premýšľať o tom, ako sa surovina pestuje. Priečilo by sa nám, aby sa na poliach, kde sa pestujú naše byliny, likvidoval burin pomocou herbicídov a pesticídov, ktoré zaťažujú životné prostredie a dostávajú sa do podzemných vôd atď. Chceme, aby bylina pri zbere bola pestovaná s láskou, bez akejkoľvek chémie a v pôvodných tradičných postupoch. Hoci dnes na obrábanie používame robotické plečky s AI, ktoré rozlišujú burinu od byliny atď. – sú to pokrokové stroje, ktoré pomáhajú, aby sa chémia nemusela používať, čiže to nie je len obyčajná motyka. Pri použití chemických látok ako ochrane proti chorobám, škodcom a burine sme úplne nekompromisní – pre nás je zásadné chcieť iba byliny s bio certifikáciou. ... Ja si myslím, že každý okruh si nájde svojho zákazníka. Samozrejme aj my sa stretávame s tým, že k nám príde turista do návštevníckeho centra a povie: máte to tu krásne, ale ste úplný zlodej, predávate čaje za 95–100 korún, ako si na to má normálny človek zarobiť? Je to o prístupe. Povedal by som, že je to podobné ako s vínom. Niektorí vinári mi hovoria, že k nim príde zákazník a nadáva, že chcú za fľašu 150 korún, keď v Lidli je krabicové víno za 30. Tak by som porovnal čaj za 20 Kč zo supermarketu s naším čajom – je v úplne inej kvalite a ak to zákazník ocení, je to pre neho. Ak ho zaujíma nízky obsah herbicídov a pesticídov, je to pre neho; ak sa pozerá iba na cenu, nie je. V potravinárstve všeobecne: na čo Češi míňajú oproti západným trhom… skôr autá, bývanie; jedlo tvorí menší podiel príjmu. U Talianov netreba cenu toľko vysvetľovať. Vnímam aj novú generáciu, ktorá sa viac zaujíma o zdravý životný štýl a zdravie planéty, o to, ako sa firma správa k životnému prostrediu – je to pre nich dôležitejšie než pre niekoho, kto si povie, že o 10–20 rokov tu už nebude, tak prečo to riešiť.
00:28:03 Michal Kočí
Keď ste nás sprevádzali budovou, narazili ste na podstatnú vec – voda v okolí Čejkovíc; môžete vysvetliť, ako je tu studničná voda na úrovni kojeneckej? A keď sa naši zákazníci pozrú na podcast s pánom Pohlmannom, ktorý sme nedávno natáčali, hodnotí všeobecnú kvalitu studničnej vody ako katastrofálnu a čo všetko v nej je.
00:28:36 Josef Dvořáček
V obci Čejkovice je veľa vinárov a musím povedať, že vinársky kraj je z hľadiska používania herbicídov a pesticídov najhorší – vinice sa striekajú veľmi často. Väčšinou sa obhospodarujú konvenčne, používajú sa postreky a keďže sa striekajú relatívne vysoko, pri sebemenšom vetre zanesie postrek stovky metrov ďaleko. Spodné vody sú tu v regióne skôr znečistené týmito postrekmi. Neďaleko Čejkovíc, vo Veľkých Hostěrádkach, sme mali projekt pestovania bylín na ekofarme ProBio. Ekofarma ProBio hospodári ekologicky, tuším, už okolo 15 rokov, nepoužíva žiadne postreky, hospodári asi na 400 hektároch vo Veľkých Hostěrádkach a postupne sa k nim pridávali ďalší susední poľnohospodári. Keď videli, že sa dá hospodáriť ekologicky vo veľkom – pestujú sa aj tradičné obilniny ako špalda, pohánka, ale aj pšenica, raž, jačmeň, majú zemiaky, striedajú osevné postupy – nadchli ďalších a dnes vznikol Bio región Hostěrácko, kde sa už takmer 3 000 hektárov niekoľko rokov obhospodaruje iba ekologicky, bez chémie. Raz som sedel po stretnutí záujemcov o ekologické pestovanie na medziach pri našom políčku byliniek. Išiel okolo mladý manželský pár s malými deťmi a pani ma s radosťou zdravila: je fajn, že tu tak krásne hospodárite, chcela som poďakovať. Radi sa fotíme pri vašich farebných políčkach, ale hlavne, keď sa nám narodili malé deti, dali sme si urobiť rozbor zo studne a po 30 rokoch máme vo vsi kojeneckú vodu v studniach. Uvedomil som si, že to je niečo, čo sme nikdy nechceli ani neplánovali, nemali v stratégiách, ale ekologické hospodárenie má ďalekosiahly dopad na podobu podzemných vôd. Bolo by krásne, keby takýchto príkladov – dedín s kojeneckou vodou v studniach – pribúdalo.
00:31:25 Michal Kočí
Čím si myslíte, že to je? Máte ľudí, ktorí sú ako vy, snažia sa robiť veci čo najlepšie. A potom sú ľudia, čo vidia, ako zvieratá trpia, ako sa striekajú polia, a je im to jedno. Ako sa na to pozeráte – že je im to jedno, alebo uprednostňujú svoj profit?
00:31:58 Josef Dvořáček
Myslím si, že veľký vplyv má to, že sme sa ako ľudia odpojili od prírody, málo do nej chodíme a necítime sa byť jej súčasťou. Veľký vplyv mal na mňa otec – bol ovocinár, očkovali sme staré ovocné stromy, chodili po záhradách. Učil ma včeláriť a keď som mal vzťah k včelám, aj keď som niekedy zablúdil a nebol vždy najväčší „ekológ“, spomenul som si na vštepenú lásku k prírode. Všimol som si, že ľudia, ktorí majú radi prírodu, majú radi aj druhých. Skauti – skvelí ľudia – vychovaní v prírode… celoživotne im je daná láska k životnému prostrediu a rozmýšľajú, že škodiť prírode či zvieratám nám nie je vlastné. Potom je však mnoho ľudí, ktorí sa od tohto úplne odpojili. Vidíme dôsledky klimatickej krízy: v mnohých odvetviach sme zabudli, že do rieky nemôžeme vypúšťať všetko – rieka je živý organizmus, do ovzdušia tiež nie. Všetko sa nám vracia – choroby, následky poškodenia… sme súčasťou prírody, je to vyvážený systém; nemôžeme sa dívať sebecky na krátkodobé zbohatnutie, ale brať ohľad na prírodu.
00:35:15 Michal Kočí
To je zaujímavé. Čítal som na vašom LinkedIne asi pred 3–4 mesiacmi: Dnes je to 10 rokov, čo som takmer nastúpil do lietadla, ktoré havarovalo. Ovplyvnilo vás to?
00:35:29 Josef Dvořáček
Určite áno, tento rok to bolo skutočne desať rokov. Ak môžem poslucháčom priblížiť príbeh: mali sme zvyk, že s manželkou máme tri deti a chceli sme čas od času stráviť jeden–dva dni alebo víkend len s jedným z detí. Môj syn bol veľký fanúšik Barcelony, tak som naplánoval cestu na zápas FC Barcelona s Realom Madrid v marci 2015 a chcel som to spojiť s návštevou biofarmy neďaleko Barcelony. Tesne pred odletom sme to stornovali – vďaka manželke; bol som veľmi nahnevaný a pamätám si, že sme v nedeľu večer pozerali zápas, Barcelona vyhrala tuším 2:1 a veľmi sme ľutovali, že sme tam neboli. Vo štvrtok som si robil poriadok v mailoch a zistil som, že ja a syn sme mali letenky na let, ktorý nemecký pilot spoločnosti Germanwings naviedol do skaly vo francúzskych Alpách; nikto neprežil. Pilot bol psychicky chorý, zavrel sa v kabíne a naviedol celé lietadlo do skaly. Uvedomil som si, ako som v nedeľu nadával manželke, a vo štvrtok som to videl z úplne iného uhla – akoby sme sa so synom znovu narodili. Keď prežijete niečo tak hlboké, začnete premýšľať, čo by ste robili, keby ste vedeli, že zajtra zomriete. Potom nepremýšľate nad tým, aká veľká je firma, koľko peňazí ste zarobili či dali na charitu, v akom podcaste ste hovorili alebo či o vás písal Forbes – ostanú len vzťahy s najbližšími a odtlačok, ktorý tu necháte. Vediem ma to k tomu, že život je krátky, každý deň je dar a máme zodpovednosť spraviť svet trochu krajším – správaním k sebe navzájom, k ľuďom, ktorých zamestnávame, k rodine.
00:39:05 Michal Kočí
To je dobrý príbeh. Možno sa to otlačilo aj v budove, kde sedíme. Mohli by ste poslucháčom priblížiť, ak by chceli prísť na exkurziu, čo ich čaká? Táto budova je jedna z najúspornejších a najekologickejších v republike, hovorím to správne?
00:39:35 Josef Dvořáček
Už v rokoch 2016–2017 sme premýšľali, že je nám tu areál Sonnentoru tesný. Celý areál sme vybudovali na brownfielde po starom rozpadnutom kravíne a čakalo nás zásadné rozšírenie. Keďže od roku 2012 sme otvorili areál a začali budovať návštevnícke centrum Bylinkový raj Sonnentor, aby k nám mohli prísť turisti a urobiť si zážitkovú exkurziu vo výrobe čajov, bola veľká dopyt po profesionálnejšej prehliadke a tiež po tom, aby sa ľudia nemiešali v sklade medzi vysokozdvižnými vozíkmi. Spoločne s projektantmi a kolegami z výroby, logistiky i administratívy sme začali premýšľať, že chceme vytvoriť niečo, čo bude spĺňať najprísnejšie kritériá udržateľnosti a ekológie a zároveň do toho zakomponovať prehliadkovú trasu stredom firmy, kde by návštevníci mohli nahliadnuť do zákutí výroby a vidieť, ako sa čaje vyrábajú. Tak vznikol projekt našej budovy Solis – „slnko“; v roku 2022 získala ocenenie ako najudržateľnejšia priemyselná budova v strednej Európe, vďaka čomu sme získali aj zvýhodnený úver atď. Z budovy máme radosť – správa sa takmer ako pasívna, má minimálnu spotrebu energie, vybudovali sme tepelné čerpadlá, používame množstvo ekologických a recyklovaných materiálov, hlinené omietky atď. Podarilo sa nám sceliť výrobu, skrátiť technologické trasy – od porezania byliny čo najkratšou cestou k zabaleniu do papiera, do krabičky, do nálevového vrecúška, ktoré sa hermeticky uzavrie a uchová si arómu. Zároveň sme pri budove urobili tunel s turistickou trasou, kde sa návštevníci môžu dívať, ako sa čaje vyrábajú. Keď takto firmu otvoríte, je to pre ľudí zaujímavé – máloktorá potravinárska firma je tak transparentná. Raz som bol v mäsospracovni a hovoril som, že by bolo fajn ukázať to všetkým – ale po odchode som povedal: radšej to nikomu neukazujte. U nás sklá do výroby nútia ľudí udržiavať poriadok – každý nám „vidí do taniera“, postupy musia byť čisté, poctivé, tradičné. Nemôžeme si dovoliť neporiadok, lebo oko návštevníka vidí všetko. Transparentnosť nás drží „v lati“, aby sme dbali na kvalitu. A návštevníci vnímajú, že to robíme dobre; časť z nich sa stane našimi stálymi zákazníkmi – doma ochutnajú naše čaje a povedia: naozaj nám chutia. Či si ich kúpia na Vianoce ako darček, alebo pravidelne – sme vďační za každého. Podporou našej myšlienky podporujú aj ekologické hospodárenie a nepriamo farmárov a sedliakov, ktorí sa pekne správajú v krajine okolo nás a zlepšujú ju.
00:42:45 Michal Kočí
Musím odporučiť. Viděl som pár fotiek predtým, než som prišiel, prišlo mi to pekné, ale nevedel som, že to bude aj takto veľké. Celá expozícia stojí za to. Koľko ľudí vás príde navštíviť do Čejkovíc? Predsa len to nie je pri veľkom meste.
00:43:09 Josef Dvořáček
Boli sme naozaj prekvapení, že nová trasa, ktorá je podľa mňa architektonicky veľmi pekne zvládnutá, mala vlani okolo 80 tisíc návštevníkov. Dnes už „konkurujeme“ výletným turistickým cieľom, hoci to máme skôr ako doplnok. V turistike zamestnávame asi 25 ľudí celoročne a v sezóne ďalšie desiatky brigádnikov – v kaviarni, predajni aj pri sprievodných programoch pre rodiny s deťmi atď. 80 tisíc je dobrý výsledok. Pomáha nám to aj marketingovo – vďaka tomu nemusíme dodávať do národných reťazcov ani baliť privátne značky bez mena, ale môžeme podporovať kvalitných českých poľnohospodárov a bylinkárov, vykupovať kvalitu a nemusíme sa podbiehať podřadnými bylinami pre nadnárodné reťazce.
00:45:10 Michal Kočí
V segmente zdravia sú aj v Českej republike firmy, ktoré to robia dobre, ale nie je ich veľa, ktorým sa zároveň darí – zamestnávajú zaujímavý počet ľudí, sú ekonomicky stabilné. Vám sa darí aj v zahraničí, čo je špecifikum. V ktorej krajine ste najsilnejší a prečo si myslíte, že napríklad v malom obchode so zdravou výživou v Španielsku nájdem vaše produkty? Prečo je tam o ne záujem?
00:45:45 Josef Dvořáček
Postupne za 33 rokov sme si v bio/organic segmente vybudovali v zahraničí veľmi silné postavenie a v Európe patrí Sonnentor medzi tri–štyri najvýznamnejšie značky. Vďaka striktnému rozhodnutiu nedodávať do nadnárodných reťazcov sme veľmi vyhľadávaným artiklom pre špecializované predajne zdravej výživy a organic markety (200–300 m²), ktoré ponúkajú len bio výrobky. Máme dnes veľkoobchodnú distribúciu vo všetkých krajinách EÚ; ak ste na nás narazili v Španielsku, je to skôr okrajové. Máme obrat okolo 480 miliónov; tento rok asi pokoríme pol miliardy a polovicu predáme v Českej republike, polovicu exportujeme – a z exportu väčšina skončí v nemecky hovoriacich krajinách (DACH): Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko a severné Taliansko. Tieto krajiny sú chuťami a kuchyňou veľmi podobné Česku – možno vďaka Rakúsko-Uhorsku. V Poľsku je kultúra kuchyne iná, pijú menej bylinkových čajov, viac sú ovplyvnení anglickou kultúrou čiernych a zelených čajov, mali prístavy atď. Tam je podiel bylinkových čajov menší, rovnako v Anglicku či severnej Francúzsku. V nemecky hovoriacich krajinách však patríme medzi top dve značky v oblasti čajov a korenín.
00:47:10 Michal Kočí
Pre mňa často platí, že značky alebo ľudia, čo robia niečo kvalitne, hovoria: ekonomicky sa nám nedarí, lebo to robíme dobre. Myslím si, že to nie sú vylučujúce sa veličiny – ste toho príkladom. Čo si o tom myslíte? Niekedy musíte ekonomicky v niečom cúvnuť, aby ste zachovali kvalitu, to je jasné, ale podľa mňa sa to nevylučuje. Alebo?
00:47:40 Josef Dvořáček
Musím povedať, že sme mali trochu šťastie – máme rakúskeho spoločníka a prístup na rakúsky–nemecký trh bol vďaka tomu jednoduchší. V Českej republike je obrovský podiel potravín predávaných len v nadnárodných reťazcoch. Aj kvalitné české bio firmy nakoniec hovoria: musíme ísť do reťazcov, kúpili sme stroj a potrebujeme objemy. Predávať do reťazcov je začarovaný kruh – tlačia vás cenou, kvalitu až tak neriešia, stačí „razítko“ certifikácie. Často sa stretávam (v našej brandži), že byliny v čajoch – bio private label v supermarkete – sú staré 6–8 rokov a s našou bylinou to nemá nič spoločné.
00:49:25 Michal Kočí
Súhlasili by ste so všetkými farmármi, ktorých stretávame: buď si vybudujete vlastný odbyt, alebo vás reťazce „zožerú“.
00:49:35 Josef Dvořáček
Je to aj o trpezlivosti. Dnes prídete k nám do Sonnentoru a vidíte firmu, ktorú sme krôčik po krôčiku, so všetkými peniazmi vracanými späť, budovali 33 rokov. Dnes príde mladý chalan a po troch rokoch povie: je to ťažké, musíme do reťazcov. My predávame množstvo výrobkov do malých obchodíkov, máme sieť obchodných zástupcov a vieme vychystávať objednávky po 3 000 Kč. V celkovom objeme však musím povedať, že žiadny zákazník u nás nemá väčší obrat ako 5 %. Diverzita odbytu je nastavená tak, aby nás nikto nedržal pod krkom – aby nikto nepovedal „berieme 50 % a odchádzame“ a nezostali nám stáť stroje a vykúpené byliny.
00:51:00 Michal Kočí
Keď vás zákazník hľadá, kde všade vás môže nájsť? Predpokladám, že máte na webe mapu malých obchodov alebo priamo e-shop?
00:51:20 Josef Dvořáček
Dnes predávame vo vlastných kanáloch: je tu naše návštevnícke centrum Bylinkový raj v Čejkoviciach s veľkou predajňou a zážitkovou trasou, kde si ľudia môžu kúpiť sadenice, robiť ochutnávky; máme ochutnávkovú kaviareň a čajovňu. To je niečo excelentné – takto by som si to vedel predstaviť aj vo väčších mestách, ale nájmy sú v ČR veľmi drahé, preto máme sieť vlastných predajní – v Brne, Prahe, chystáme otvorenie novej v Olomouci a chceme sa postupne rozširovať o 2–3 predajne ročne. Potom máme e-shop, kde si zákazníci vyberú a do 2 dní majú tovar doma. Máme sieť tzv. partnerských predajní – obchody so shop-in-shopom Sonnentor, peknou grafikou; dodávame produkty, know-how, školíme personál (prídu k nám do Čejkovíc, absolvujú prehliadku aj ochutnávky). Tých partnerských predajní je okolo stovky, ďalej sieť zdravých výživ, bio predajní a špecializovaných predajní so zdravými potravinami – významný kanál. A tiež darčekový segment – kníhkupectvá, záhradníctva, darčekové predajne; snažíme sa o pekné etikety, hravé, zaujímavé, veselé, dobre popísané. Nehovoríme „čaj na nachladnutie“, ale „Knedlík v krku“; chceme dať emóciu, nechceme ďalší „čaj na priedušky či prostatu“. Pre deti na nádchu je to „Usmrkánek“, na nachladnutie „Kuc kuc“, máme čaje Dobrá nálada, Anjel strážny, Rodinná pohoda – ľudia si ich kúpia, páči sa im, že čaj má emóciu, a zároveň sú prekvapení, že v darčeku nájdu niečo, čo nečakali – fantastický čaj. Dávajú nám spätnú väzbu a mnohí sa stanú zákazníkmi.
00:53:00 Michal Kočí
Dám vám spätnú väzbu na Balzam na nervy. Občas, keď je toho veľa, hovorím si: toto dnes potrebujem.
00:53:08 Josef Dvořáček
Áno, patrí medzi najpredávanejšie čaje. A to tu v Českej republike, takže možno je to vydarený názov, ale možno sú tu nervy na pováženie.
00:53:12 Michal Kočí
Najmä v zimnom období, keď tak nesvieti. Pekné. Koľko máte ešte produktov?
00:53:17 Josef Dvořáček
Celkom máme cez 600 produktov – primárne koreniace zmesi, bylinné, čierne, ovocné, zelené čaje, rooibosy, detské čaje, porcované aj sypané – a množstvo produktov, v ktorých sú nejak obsiahnuté naše byliny alebo koreniny. Máme zeleninové bujóny na polievky, biosirupy sladené len jablčnou šťavou – nerafinovaným cukrom –, veľmi obľúbené, s vylúhovanými našimi bylinami. Máme vlastné projekty pestovania kávy v Nikarague a Peru, máme teda aj vlastnú kávovú radu. Produktov je veľa, ale najpredávanejších je asi 200. Tie si dnes kúpite v celej Európe v špecializovaných bio predajniach, z čoho mám radosť. Kamarát bol na svetovej výstave v Japonsku, potom na Okinave a poslal mi naše čaje s japonskou etiketou – to ma potešilo. Tam predáme len okrajovo (20–30 tisíc eur), skôr čerešnička na torte, ale je pekné, že „učíme“ Japoncov piť bylinkové čaje, hoci Japonsko považujem za mekku čajov – skôr zelených.
00:54:15 Michal Kočí
A máte etikety preložené do 55 jazykov?
00:54:17 Josef Dvořáček
Áno, nájdete tu etikety v hebrejčine (dodávame do Izraela), Japonsko, Nový Zéland a Austrália, potom nejaké ázijské štáty, určite USA a potom všetky krajiny Európy.
00:54:50 Michal Kočí
To je krásne. Pán Dvořáček, veľmi pekne ďakujem, že ste si na nás našli čas. Naši poslucháči sa nás často pýtajú na rôzne tipy, kde kupovať syry a podobne, tak môžem povedať, že u nás v kancelárii má viac-menej každý v zásuvke nejaký čaj od vás, takže to môžeme posvätiť a odporučiť. Ďakujeme za to, čo robíte, a dúfam, že si na nás ešte niekedy nájdete čas – možno spravíme ďalší diel o čajoch, koreninách a podobne.
00:55:08 Josef Dvořáček
Ďakujem za návštevu a tešíme sa – kto máte záujem, príďte sa pozrieť do nášho návštevníckeho centra v Čejkoviciach pri Hodoníne a určite spoznáte, ako rozpoznať dobrý čaj.
00:55:16 Michal Kočí
Odporúčam a idem nakupovať. Majte sa krásne. Dovidenia.
00:55:18 Josef Dvořáček
Dovidenia.