Prechádzať
Košík
K doprave zadarmo chýba €50,00

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

Cítite sa unavený? Máte dostatok horčíka v strave?

Cítite sa unavený? Máte dostatok horčíka v strave?

Čerstvú zelenú farbu listovej zeleniny, ako je bazalka, avokádo, špenát alebo listy stromov, môžete vidieť vďaka horčíku. Ostatné farby sú absorbované chlorofylom, iba zelené svetlo sa odráža a je okom viditeľné.

Rovnako ako železo je ústredným prvkom ľudského hemoglobínu, je horčík srdce molekuly chlorofylu. Bez horčíka nemôže chlorofyl zachytiť slnečnú energiu potrebnú na fotosyntézu rastlín. Aj pre ľudské telo je to životne dôležitý prvok. Bez tohto minerálu by nebolo možné aktivovať niekoľko dôležitých enzýmov a niekoľko biochemických reakcií by vôbec nefungovalo.

Napriek tomu, že horčík je pre organizmus taký dôležitý, mnohí ľudia trpia jeho nedostatkom. Podľa štatistík Svetovej zdravotníckej organizácie až 75% dospelej populácie USA nespĺňa odporúčaný denný príjem 420 mg. Docela podobné je to v Českej republike, kde prakticky všetky vekové skupiny obyvateľstva nedosahujú odporúčaný denný príjem prostredníctvom stravy, hlavného zdroja, od ktorého závisíme, pretože naše telo ho nie je schopné vytvoriť.

Prečo nemáme dostatok horčíka?

Aj keď je horčík  široko obsiahnutý v rastlinných a živočíšnych potravinách a v nápojoch, je jednou z najčastejších porúch neodstatku minerálov. Hodnoty indikujúce obsah horčíka v potravinách nemusia zodpovedať skutočnej hodnote absorbovanej naším telom. Existuje mnoho faktorov  ovplyvňujúce biologickú dostupnosť - iné zložky potravín, ako sú fytáty, organické kyseliny, vláknina, prítomnosť fosfátových prísad, ale aj vápnik alebo zinok, ktoré zdieľajú rovnaké metabolické cesty v tele.

Zistilo sa, že obsah horčíka v ovocí a zelenine klesol za posledných päťdesiat rokov a  80% tohto kovu sa stráca počas spracovania potravín. Pôdy s prirodzene nízkym obsahom horčíka, strava bohatá na ultra-spracované potraviny, prísady a všadeprítomný cukor - tieto faktory nielenže nemajú dostatočnú nutričnú hodnotu pre náš organizmus, ale odčerpávajú z tela mnoho dôležitých minerálov. Bilancia horčíka je ovplyvnená aj vysokou konzumáciou alkoholu, kofeínu, drog alebo diuretík. Aj počas cvičenia môžete potrebovať o 10–20% viac horčíka ako pri odpočinku. A samozrejme stres - tiež veľmi ovplyvňuje rovnováhu horčíka. To sú dôsledky, že veľké percento ľudí na celom svete nemá dostatočnú dennú zásobu horčíka.

Aké sú hlavné zdroje horčíka?

Tmavé zelené listy,s vysokým obsahom  chlorofylu, sú bohaté na horčík. Najmä špenát, horčičná zelenina, chlorella, spirulina, petržlen, avokádo alebo brokolica. Ovocie s vysokým obsahom horčíka zahŕňajú banány, maliny, černice, datle, sušené figy alebo marhule. Fazuľa a šošovica, tofu a kakao sú tiež dobrými zdrojmi horčíka, malé množstvá sa nachádzajú aj v niektorých mäsových a mliečnych výrobkoch alebo vajciach.

Kto by mal užívať horčíkové doplnky?

Každý, kto žije v dnešnej uponáhľanej dobe spojenej s väčším stresom, môže z horčíkových doplnkov len získať. Ak prechádzate ťažkým obdobím, pripravujete sa na skúšky alebo denne športujete - jednoducho povedané - čím viac aktívnejší ste, tým vaše telo spotrebuje viac horčíka a je potrebné ho dopĺňať. Ak ste si istí, že nekonzumujete dostatok jedál bohatých na horčík, odporúča sa tiež užívať nejaký doplnok horčíka.

Ako zistím, že potrebujem viac horčíka?

Prvé príznaky nedostatku alebo nerovnováhy, ktoré si môžete všimnúť, môžu byť príležitostné svalové kŕče, únava, strata chuti do jedla alebo klasické očné tiky. Postupujúci nedostatok môže mať príznaky, ako je mravčenie v končatinách, časté kŕče, zápcha, nespavosť, nekvalitný spánok a celkové nepohodlie. Horčík hrá úlohu v toľkých dôležitých funkciách, že jeho dlhodobý nedostatok môže mať množstvo akútnych a chronických následkov.

Väčšina horčíka vášho tela je vo vašich kostiach,  bunkách. V krvi človeka sa nachádza len malé množstvo, takže stanovenie hladiny horčíka v tele z krvi môže byť ťažké.

Koľko horčíka by som mal prijaťdenne?

Odporúčaný denný príjem sa líši od človeka k človeku a závisí od rôznych faktorov, ako je vek, pohlavie alebo úroveň fyzickej aktivity. Čo sa týka horčíka je to 320 mg pre ženy 420 mg pre mužov denne. Vyššie množstvá sa odporúčajú pre športovcov počas dlhodobého alebo chronického stresu, alebo pri nadmernej konzumácii cukrov, vysoko modifikovaných potravín, alkoholu alebo v prípade akýchkoľvek porúch slabej absorbcie.

Dobrou správou je, že horčík nie je toxický pre telo. Vysoké dávky môžu spôsobiť nevoľnosť alebo hnačku, ale akékoľvek nadmerné množstvo sa vylúči močom. Nie je potrebné aby ste hne´d začali s vysokými dávkami. Postupujte podľa odporúčaných denných množstiev a pozorujte, ako vaše telo reaguje a či príznaky miznú. Ak sa cítite lepšie, uvoľnenejšie, lepšie spíte, ste na dobrej ceste.

Aké sú najlepšie formy pre optimálnu absorpciu?

Biologická dostupnosť horčíka závisí od horčíkovej soli. Formy horčíka, ktoré sa dobre rozpúšťajú v kvapaline, sa v črevách absorbujú viac ako menej rozpustné formy. Snažte sa používať dobre absorbované formy, ako je glykainát horečnatý alebo taurát.

Oxid horečnatý alebo citrát horečnatý pôsobia ako prirodzené preháňadlo tým, že uvoľňujú črevá a vťahujú vodu do čriev, čo umožňuje hladký pohyb všetkého. Biologická dostupnosť je však veľmi obmedzená.

Síran horečnatý tiež známy ako Epsomova soľ je (chemická zlúčenina zložená z horčíka, síry a kyslíka), sa tiež horšie konzumuje a má nepríjemnú horkú chuť. Počas rokov sa používa ako prírodný prostriedok na liečbu zdravotných problémov, ako je zápcha, nespavosť a fibromyalgia.

Doplnky s chelátovaným horčíkom (taurát, glycinát, malát) ponúkajú vyššiu biologickú dostupnosť. Chelatácia je viazací proces, ktorý kombinuje minerály ako horčík s organickými zlúčeninami na zlepšenie stability a biologickej dostupnosti živín. Horčík pripojený k aminokyseline sa efektívne prepravuje cez črevnú stenu a lepšie sa využíva v celom tele.



0 komentáre

Zanechať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred zverejnením schválené.