Prechádzať
Košík
K doprave zadarmo chýba €50,00

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pia (8:00 - 16:00)

Vitamín K2 z potravinových zdrojov

Vitamín K2 z potravinových zdrojov

Až zázračnou vitalitou sa môžu popýšiť ľudia v Japonsku. Veľmi nízky výskyt kardiovaskulárnych ochorení a vysoká tvrdosť kostí aj u staršej generácie, sa prisudzuje tradičnému národnému pokrmu nattó, ktorý tunajší obyvatelia vo vysokej miere konzumujú. Pripravuje sa zo sójových bôbov, ktoré sa nechajú fermentovať pôsobením baktérie Bacillus subtilis natto.

Okrem toho, že je tato japonská národná pochúťka neskutočne výživná a plná nutrientov, je nattó vďaka nakvasenej bielkovine aj veľmi dobre stráviteľné. Prečo sa ale dáva do súvislosti práve s prevenciou proti ochoreniu srdca, ciev a kostí? Je to totiž najväčším a dá sa povedať možno i jediným zaručeným zdrojom vitamínu K2, navyše až z 90% v tej biologicky najvyužiteľnejšej forme MK-7. Uvádza sa, že 100g nattó obsahuje až 1000µg vitamínu K2 (doporučená denná dávka pre K2 nie je ešte presne stanovená, ale uvádza sa denný príjem medzi 80 – 200µg).

Ale iný kraj, iná chuť ... A tak si fermentované sójové bôby buď zamilujete alebo vás navždy odradí typický odér a silná chuť.

 V malom množstve a v menej využiteľnej forme MK-4 sa potom nachádza vitamín K2 aj v ďalších fermentovaných potravinách, ako sú pickles alebo v kyslej kapuste.

 Sme závislí len na príjme potravou?

Ľudský organizmus je dokonalou a veľmi výkonnú chemickú továrňou a mnoho látok nevyhnutných k životu si dokáže vyrobiť. Rovnako ako zvieratá si napríklad dokáže pretvoriť vitamín K2 z rastlinnej formy K1. Ak by si ho dokázal vytvoriť dostatočné množstvo, pre nás by to predstavovalo ďalší skvelý zdroj dostupný z mnohých potravín, pretože vitamín K1 je uložený v membránach chloroplastov rastlín a nájdeme ho všade tam, kde je zeleno - brokolica, rukola, petržlen, špenát, kel , ale napríklad aj v kiwi. Bohužiaľ táto syntéza v našom organizme nie je dokonalá a množstvo nie je dostačujúce na pokrytie dennej potreby. 

Čiastočne by K2 mali dokázať tvoriť aj baktérie osídlujúce náš tráviaci trakt. Ani tu však nie je stále jasné, či náš mikrobióm dokáže vyprodukovať dostatočné množstvo. Navyše naše črevné baktérie ničia antibiotiká, nevhodná strava a ďalšie faktory. Zásadne sa tak mení ich rozmanitosť a tieto odchýlky tak môžu súvisieť nielen s manifestáciou rôznych chorôb, ale tiež, že baktérie nepracujú dostatočne.

Živočíšne produkty áno, ale ... na chove záleží 

Okrem spomínaných fermentovaných potravín pochádza K2 z pôvodu živočíšneho. Nájdeme ho vo vajciach (32μg na žĺtok), masle (15μg), mlieku, niektorých syroch (gouda - približne 50μg) a mäse (okolo 5μg - záleží na type mäsa). Všetky tieto zdroje obsahujú najmä formu MK-4.

Ale ... Zvieratá si pretvárajú vitamín K2 v tele z vitamínu K1, teda zo zelených rastlín, ktoré skonzumujú. Lepšie povedané, majú tú schopnosť si ho pretvárať za prirodzených podmienok. Túto schopnosť strácajú ak prestanú spásať trávu a sú kŕmené geneticky upravovanou kukuricou a sójou. Takže ak skutočne chcete prijať aspoň malé množstvo vitamínu K2, vyberajte živočíšne produkty od farmárov, ktorí používajú biochovy(mäso a ďalšie mliečne výrobky z chovov podľa prastarých a tradičných zásad majú pochopiteľne mnoho ďalších benefitov, vrátane ekologického faktora a rozdiel spoznáte aj v chuti) .

Dokážeme si zabezpečiť adekvátny denný príjem z alimentárnych zdrojov? 

Pokiaľ si chcete zaistiť dostatočný príjem vitamínu K2, mali by ste vedieť, že patrí medzi vitamíny, ktoré sa veľmi ťažko dopĺňajú z dnešnej modernej stravy. Ak nie ste milovníkom Natta kvasenej sóje, dobre prekvasenej kapusty a nedoprajete si kvalitné vajcia, mäso, mlieko a syry zo zvierat voľne sa pasúcich, s najväčšou pravdepodobnosťou nemáte dostatočný príjem vitamínu K2. Navyše ono odporúčané množstvo na deň predstavuje na najviac konzumované potraviny minimálne 3 žĺtky denne a 2 hrudky masla, čo nie každý bežne skonzumuje. Našťastie pre vitamín K2 nie je známa toxicita, a tak môžeme bez obáv siahnuť po kvalitnom doplnku stravy. A najmä potom, ak zvýšite príjem vitamínu D3. Tieto 2 nutrienty pôsobia synergicky a jeden bez druhého neplní svoju funkciu dostatočne



0 komentáre

Zanechať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred zverejnením schválené.